1074 Budapest, Vörösmarty u. 16-18. P1

(06-1) 999-4292

Gyógyulás a lakásban

Hírek | 2019. október 04. 10:22

Mindent az otthonápolásról

Hazánkban is egyre gyakoribb jelenség, hogy a kórházba került beteget már nem tudja ellátni az intézmény, mert egészségi állapota stagnál, komoly beavatkozásra nincs szükség. Ferencz Rita, egy háziápolási szolgálat szakmai vezetőjének segítségével összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat, amelyekre az otthonápolás megszervezéséhez szükség lehet!
Sokan nem is gondolják, hogy a beteg családtag kórházba szállításánál esetenként még rosszabb hír, amikor a pácienst váratlanul kiengedik az intézményből. A családtagok akkor szembesülnek a teendők hosszú listájával, hirtelen kell megoldani a beteg további – szakszerű- ellátását. A szervezkedés pedig bonyolult folyamat, ha nem ismerjük a szükséges lépéseket!

Hidegzuhanyként érkezik a kórházból a hír

„A legnagyobb probléma, amivel az aggódó családtagok hozzánk fordulnak, az otthoni ellátás (gondozás, felügyelet és/vagy szakápolás) sürgőssége. Vagyis a beteget kiengedik a kórházból, már a hazaszállítás is gondot okoz, illetve akkor derül ki, hogy nem képes ellátni magát. A családtagok pedig nem tudják megoldani az állandó felügyeletet, biztosítani az egészségügyi ellátást” mondja Ferencz Rita. A szakértő szerint ilyen esetben fordulhatunk magánápolóhoz vagy háziápolási szolgálatokhoz, illetve a háziorvoshoz, aki kapcsolatban áll egyes szakápolást biztosító cégekkel. „Jó tudni, hogy a kórházban a beteget kezelő orvos és a háziorvos kulcsfontosságú szerepet tölt be az otthonápolás elindításában. A szakorvosnak ugyanis bizonyos esetekben (gyógytorna kezelések) a kórházi zárójelentésben rögzítenie kell, hogy a beteg otthoni ellátásra szorul, ennek hiányában később elesünk egyes támogatásoktól. A háziorvos pedig elrendeli a viziteket és tájékoztat arról, hogy mely szolgáltatóhoz fordulhatunk, és felveszi azokkal a kapcsolatot.

És az anyagiak?

Az ápolás anyagi vonzata a legfontosabb kérdés a betegellátás módjának kiválasztása során. Pénztárcánk vastagsága ugyanis alapvetően meghatározza, hogy kihez fordulhatunk, milyen ellátást vehetünk igénybe. A legcélszerűbb tisztázni, hogy melyek azok a szolgáltatások és eszközök, melyek finanszírozását támogatja az Országos Egészségbiztosítási Pénztár. Nagy könnyebbséget jelenthet az anyagi segítség igénybevétele, hiszen számottevő költségtől szabadít meg. Ugyanakkor a szolgáltatás szigorú korlátok között működik, az átfutási idő az igényléstől számítva akár több hét is lehet. Ez különösen olyan jellegű segítségnél jelent hátrányt, mely azonnali kezdéssel hoz eredményt (pl. gyógytorna).  Támogatott formában mindössze havi 14 vizit igényelhető, melyek hossza fél óra és három óra között mozog. A kezelőorvos egy éven belül összesen 56 vizitet rendelhet el, ha napi többszöri látogatás szükséges, azt akkor is csak egy vizitnek könyvelik el. Az OEP által finanszírozott eszközök szintén csak orvos által kiállított vény ellenében igényelhetők. Ha tehát állami támogatásra számítunk, mindenképpen a háziorvost kell erről tájékoztatni, aki megteszi az első lépéseket! Amennyiben csak az otthoni életvitel könnyítésére van szükség, felkereshetünk önkormányzati hatáskörbe tartozó idősgondozói szolgálatokat, melyek segítenek a bevásárlásban, az ételhordásban, gyakran az idős páciens higiénés igényeinek kielégítésében is.

Az OEP által finanszírozott szolgáltatások listája

  • Szondán át tápláláshoz és folyadékfelvételhez kapcsolódó ápolás
  • Kanül tisztítása, a betét cseréje
  • Katéterezés, hólyagöblítéshez kapcsolódó ápolás
  • Intravénás folyadékpótlás
  • Balesetek vagy műtétek utáni ápolás, ha szükséges, a testi higiéné biztosítása, a mozgás, hely-, helyzetváltozás segítése
  • Nyitott és zárt sebek ellátása
  • Sztomaterápia és drének kezelése
  • Szájápolási tevékenységek műtét után
  • Fekélyek ápolása
  • Gyógyászati segédeszközök, protézisek-, mozgás és mozgatás eszközei használatának tanítása
  • UH inhalálás, légzés
  • Szívó alkalmazása
  • Oxigénterápia
  • Tartós fájdalomcsillapítás
  • Beszédterápia
  • Gyógytorna
  • Elektroterápia

Jó tudni! Az eszközöket érdemes egészségpénztáron keresztül megvásárolni, hiszen így jelentős adókedvezmény jár utánuk. A támogatott eszközök listája letölthető az OEP honlapjának szakmai kezdőlapjáról a „gyógyászati segédeszköz, gyógyfürdő szolgáltatások” menüpont alatt a „PUPHAG” listát kiválasztva.

Cég vagy magánszemély?

„Tévhit, hogy az ápolásra szakosodott cégek minden esetben drágábban látják el a betegeket, mint egy magánszemélyekből álló ápoló csoport. Gyakran találkozunk olyan esettel, amikor a kórházi nővérek drágábban látnak el betegápolást, mint társaságunk céges keretek között. A cégek közül sok nem pusztán kiközvetíti-, hanem alkalmazza a gondozókat, folyamatosan ellenőrzi munkájukat, és egyénre szabott ápoló gárdát választ a páciensnek. „Először mindig kimegyünk a beteghez, megnézzük, hogy milyen állapotban van a beteg, pontosan mely eszközökre van szüksége, magára hagyható-e, és milyen jellegű ellátásra szorul. A családtagokkal történt egyeztetést követően rövidesen küldünk egy árajánlatot az ellátandó feladatokra vonatkozóan. Bármilyen problémát igyekszünk megoldani: olykor elkísérjük a beteget a vizsgálatokra-, a fodrászhoz, vagy bevásárolunk neki” meséli a szakmai vezető. „Természetesen itt a lelki támogatásnak is fontos szerep jut: ha kell, az ápolási, gondozási feladatokon túl társasjátékozunk, beszélgetünk vagy felolvasunk” teszi hozzá.


Tipp: Érdemes megbízni a szakápolást biztosító cég döntésében, és elfogadni azt az ápolót, akit ajánlanak, ugyanis ők ismerik a legjobban alkalmazottaikat, azok képességeit, személyiségét. Ha később mégsem elégedett a beteg, a cég általában 1-2, de a szerződésben rögzítetteknek megfelelően legfeljebb 8 napon belül gondoskodik más ápolóról.


Auxné Bánfi Ilona Budakeszin él családjával, így nehezére esik beteg nagynénje mindennapos ápolása. „Ugyan előzőleg jelezték a kórházban, hogy Mamit hamarosan kiengedik, sajnos nem tudtuk, hogy otthon ellátásra szorul majd. Amikor aztán kiderült, hogy nem tud felkelni, közlekedni a lakásban, és kimenni az ebédért, azonnal elkezdtük szervezni szakszerű ápolását” emlékszik vissza. Az ehhez szükséges lépések azonban a családtagok számára teljesen ismeretlenek voltak, ugyanis a kórházban nem tájékoztatták őket a teendőkről, és úgy vélik, a háziorvost is részletesebben ki kellett volna kérdezniük. Végül ismerősöktől és szakemberektől kértek segítséget, és rátaláltak a kerületi szociális gondozó központra. „Később világossá vált, hogy sajnos csak napi egy vizitet tudnak biztosítani, ami Mami esetében kevésnek bizonyult. A gyógytornász szintén csak hetente egyszer tudott volna jönni, ráadásul az átfutási idő is nagyon hosszú. Egy sorozat papírmunkával és utánajárással járt az ápolás megszervezése, sokszor utólag derült ki, hogy a szakorvosnak kellett volna a kórházban javasolni a zárójelentésen bizonyos szolgáltatásokat. A háziorvos pedig egyes eszközöket, például pelenkát csak 28 naponta tud felírni. Ezzel együtt az adott segédeszköz nem biztos, hogy elérhető a közeli patikákban, de „elraktározni” sem lehet belőle, mert nem tartanak egyszerre nagy mennyiséget egy gyógyszertárban” meséli. Ilona szerint, ha előbb tájékozódott volna a háziorvosnál és a kórházban, továbbá tudta volna, hogy egyes szolgáltatások támogatottak, gördülékenyebben ment volna az ellátás megszervezése. Szerencsére most már egy magán szolgáltató ápolója és egy ismerős által ajánlott szakember gondozza az idős hölgyet.

Forrás: Nők Lapja